Tot de grote sterren van de jaren ’60 mogen we gerust Fritz Freleng (1906-1995) rekenen, de man die al vele grote prijzen had gewonnen met creaties als Bugs Bunny, Daffy Duck, Tweety, Speedy Gonzalez en diverse anderen, maar die midden jaren ’60 zijn wereldfaam voorgoed vestigde met het tekenen van de geïllustreerde filmtitels bij The Pink Panther.

De Pink Panther verscheen zelfs jaren later nog in mijn dromen, altijd met zijn roze vacht, zijn elegante manier van bewegen en zijn briljante ingevingen, zoals het juist op tijd, namelijk vijf centimeter boven de grond, over de drempel stappen van zijn in het ravijn stortende huis, daarmee het grote gevaar afwendend.

Freleng was ook de man achter de zo mogelijk nog betere creatie The Ant and the Artfarc: alles wat uit zijn handen kwam had de briljante humor van het door hem groot geworden genre van de cartoneske tekenfilm, de erfopvolger van de stomme film van de jaren '20, waarvan niet moet worden vergeten dat de beelden zwegen, maar de film ondersteund werd door muziek, in dit geval het thema van de Pink Panther van Henri Mancini.