|
|
Mondriaan is beroemd geworden om zijn abstracte werken,
om zijn lijnenspel en kleurgebruik en misschien wel het meest opmerkelijke aan dat laatste is zijn gebruik van
de kleur grijs.
We kunnen het welhaast als een herontdekking van de kleur grijs beschouwen. In 1911 schilderde Mondriaan De grijze
boom, misschien een vervolg op De rode boom, maar abstracter en vooral: dynamischer.
Aan de vele theorieën over Mondriaan voeg ik er één toe die ik nooit ergens gelezen heb. Kan
het werk van Mondriaan los worden gezien van de opkomst van de film? Men heeft het vaak over de muziek, zijn beroemdste
werk is zelfs genoemd naar de Boogy Woogy, maar de film blijft wonderlijk genoeg buiten beschouwing. En toch moet
dit in Mondriaans tijd nieuwe medium grote indruk hebben gemaakt. Was het niet onder invloed van de film dat Mondriaan
het zwart/wit ging gebruiken, dat immers zo prikkelend werkt op de fantasie die de schilder bedient. Dit moet Mondriaan
gezien hebben, misschien op foto's, maar ook in de film, die hoewel geheel zonder kleur en onder begeleiding van
een orkest, een groot effect hadden op het publiek. Hoe zou dit de schilderkunst onberoerd kunnen laten? |
|